Warunki korzystania z łodzi wędkarskich w Norwegii


Belona z plażyKorzystanie z łodzi wędkarskich w zależności od charakterystyki łowiska, wiąże się z pewnym ryzykiem, mniejszym lub większym. Tak czy inaczej ryzyko to w zdecydowanej większości przypadków obciążać będzie nas, Najemców. W większości ośrodków wędkarskich w Norwegii zmuszeni będziemy do podpisania umowy wynajmu łodzi wędkarskiej. Określa ona w precyzyjny sposób zakres odpowiedzialności osoby wynajmującej łódź. Poniżej przykładowa treść umowy wynajmu po przetłumaczeniu.

"Kaucja wynosi 2000 NOK i nie zostanie zwrócona, jeśli zostaną stwierdzone jakiekolwiek uszkodzenia łodzi lub silnika w okresie najmu. Całe ryzyko związane z użytkowaniem łodzi i urządzeń na łodzi ponosi najemca. Najemca jest odpowiedzialny za wszelkie szkody i straty, które mogą wystąpić w trakcie trwania najmu, w tym ewentualnych obrażeń kierowcy łodzi, pasażerów i osób trzecich. Najemca jest także odpowiedzialny za osoby  upoważnione przez niego  do korzystania z łodzi.

Najemca musi przestrzegać wszystkich znaków i tras na morzu. Zabronione jest prowadzenie łodzi pomiędzy małymi wyspami na płytkiej wodzie. Jeśli łódź będzie prowadzona w takich miejscach, wynajmujący zobowiązany będzie do pokrycia wszelkich szkód z tym związanych.   

Wszystkie osoby urodzone po 1 stycznia 1980 r. muszą posiadać norweski certyfikat uprawniający do prowadzenia łodzi motorowej, lub inny ważny dokument uprawniający do prowadzenia łodzi motorowej.

Maksymalna dozwolona liczba osób na łodzi wynosi …, na łodzi muszą znajdować kamizelki ratunkowe dla wszystkich osób przebywających na łodzi. Zabronione jest korzystanie z łodzi pod wpływem alkoholu (maksymalne stężenie alkoholu we krwi do 0,8 0/00). Zapoznaj się również z norweskimi zasadami kontroli statków, rozporządzenie z dnia 11 grudnia 1981 roku.

Kaucja podlega zwrotowi gdy łódź (wraz z wyposażeniem) zwrócona zostanie we właściwym stanie."

Przed podpisaniem takiego dokumentu radzimy dokładnie obejrzeć łodzie, które mamy zamiar wynająć (szczególnie należy przyjżeć się śrubie i kolumnie silnika), błędem także nie będzie zrobienie kilku zdjęć elementom wcześniej już uszkodzonym, np. wyłamanych relingów, uszkodzonej owiewki, uszkodoznych siedzeń itp. itd. Co ciekawe Norwegowie często ubezpieczają łodzie w ośrodkach wędkarskich, a kosztami ubezpieczenia łodzi obciążają najemców. Ubezpieczenie łodzi jest obligatoryjne, koszty ubezpieczenia za jeden dzień wynoszą średnio ok. 350 Nok (ok. 190 zł). Niestety nigdy nie było nam dane prześledzić warunków tego typu umowy ubezpieczenia. Domyślamy się że, umowy ubezpieczenia zawierane przez Norwegów muszą być obwarowane różnego rodzaju wyłączeniami z odpowiedzialności ubezpieczyciela, co niejako stwarza konieczność przeniesienia odpowiedzialności za szkody na Najemcę, właśnie poprzez umowę wynajmu łodzi.   

Tak czy inaczej,  takie zasady gry przyjdzie nam najczęściej przyjąć, więc w tym miejscu warto powiedzieć słów kilka na temat tego co może się wydarzyć, co może najczęściej ulec uszkodzeniu,  jak reagować, i jakimi zasadami się kierować przy korzystaniu z łodzi wędkarskich. 

Generalnie rzecz biorąc, Norwegowie są mocno uczuleni na niekorzystne warunki pogodowe i nie pozwalają na wyjście w morze przy zbyt silnym wietrze. Gdy odrzucić na bok uniemożliwiające wyjście w morze warunki pogodowe, najbardziej niebezpieczne dla nas będą albo własne błędy nawigacyjne albo awarie na wodzie od nas niezależne. W celu uniknięcia błędów nawigacyjnych pływając po fjordach należy unikać eksperymentów, tj. skracania drogi, dryfowania zbyt blisko wysp, płycizn i skał, oraz co równie ważne, jak nie najważniejsze wyznaczenie trasy wyjścia z bazy na łowiska w asyście gospodarza ośrodka w którym przebywamy, o ile to oczywiście wyjście na łowisko może stanowić problem. Ślad takiego wyjścia powinniśmy odpalać na zapisie nawigacji przy każdym wyjściu z bazy. W przypadku awarii silnika, lub innych problemów które doprowadzą do unieruchomienia łodzi najważniejszy jest spokój. Na każdej łodzi w którejś z bakist powinna znajdować się kotwica, którą zawsze możemy wyrzucić w przypadku dryfowania w kierunku skał, unieruchamiając łódź do momentu przybycia pomocy. Jeśli to możliwe w takiej sytuacji warto także podnieś silnik do góry, co powinno uchronić śrubę i kolumnę silnika przed uszkodzeniem. O zapisaniu numeru telefonu i zrozumiałego sposobu przekazania informacji o pozycji łodzi gospodarzom ośrodka nie powinno się chyba przypominać.   

Co do kosztów związanych z uszkodzeniami łodzi, niech za przykład posłużą najbardziej popularne, aluminiowe łodzie Kvaerno z silnikami zaburtowymi o mocy 50 – 60 KM. Najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne są śruba i kolumna silnika zaburtowego. Samo uszkodzenie śruby nie jest aż tak kosztowne, jej wymiana będzie nas kosztowała tyle co najczęściej kwota pobieranej kaucji przed wynajęciem tego typu łodzi, tj. ok. 2000 NOK (czyli ok. 1100 zł). Uszkodzenie całej kolumny silnika ze śrubą to już bardzo wysokie koszty, które sięgają ok. 30 000 NOK ! (ok. 16 000 zł).

Przy całym opisywaniu szkód w mieniu wynajętym (łodziach) nie wolno także zapomnieć o własnym zdrowiu i ubezpieczeniu ekipy od kosztów leczenia za granicą z opcją ratownictwa. Chociaż przyznać trzeba że i w tym przypadku nie można liczyć we wszystkich przypadkach na pełne pokrycie ewentualnych kosztów z tym związanych. Polisy na polskim rynku ubezpieczeniowym mają ograniczony zakres odpowiedzialności, tak samą kwotą odzskodowania jaki ograniczeniami odpowiedzialności.  

Zespół Norwegia na Ryby

Data: 2013-09-23